10 اکتبر 2022 - بر اساس تجزیه و تحلیل جدیدی که در نشست امسال انجمن اروپایی مطالعات دیابت ارائه شد، خوردن یک وعده ماهی در هفته، یکی از چندین الگوی غذایی است که بر خطر مرگ افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تأثیر می گذارد.

در بسیاری از مطالعات قبلی، خطر مرگ مرتبط با عادات غذایی مختلف بررسی شده است، برای مثال، مطالعات اخیر نشان داده اند که مصرف نمک بیشتر با مرگ زودهنگام مرتبط است، در حالی که نوشیدن چای سیاه یا قهوه با خطر مرگ کمتر مرتبط است. چیزی که تجزیه و تحلیل اخیر را منحصر به فرد می کند این است که به طور خاص افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را مورد بررسی قرار داده است و نتایج بسیاری از مطالعات قبلی را ترکیب نموده تا چگونگی ارتباط تعدادی از الگوهای غذایی مختلف را با خطر مرگ بررسی کند.

مصرف ماهی، غلات کامل و فیبر با کاهش خطر مرگ مرتبط هستند

در مجموع 107 مطالعه در این مرور جامع گنجانده شد که به طور میانگین 5879 شرکت کننده در هر مطالعه حضور داشتند. تقریباً تمام مطالعات در ایالات متحده، اروپا یا آسیا انجام شده بودند.

محققان دریافتند که خوردن یک وعده ماهی در هفته با 5 درصد خطر مرگ و میر کمتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2، همراه است. در حالی که خوردن 20 گرم غلات کامل در روز با کاهش 16 درصدی خطر مرگ در طول دوره ی پیگیری هر مطالعه مرتبط بود. در یافته‌های مرتبط مشخص گردید که مصرف هر 5 گرم فیبر اضافی در روز با کاهش 14 درصدی خطر مرگ و مصرف هر 0.1 گرم اسیدهای چرب امگا 3 اضافه در روز با کاهش 13 درصدی خطر مرگ مرتبط است. هر یک از این یافته‌ها بر اساس کیفیت مطالعات، دارای سطح اطمینان متوسطی بودند.

محققان خاطرنشان کردند که برخی یافته‌های دیگر از سطح اطمینان پایینی برخوردار بودند. مصرف هر وعده ی 100 گرمی سبزیجات در روز با 12 درصد کاهش خطر مرگ مرتبط بود. با این حال، خوردن 10 گرم تخم مرغ در روز با 5 درصد خطر مرگ بیشتر و مصرف 300 میلی گرم کلسترول از هر منبعی با 19 درصد خطر مرگ بیشتر مرتبط بود.

محققان خاطرنشان کردند که برای بررسی رابطه ی بین عوامل رژیم غذایی و مرگ در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به مطالعات با کیفیت بیشتری نیاز است. به گفته ی آنها، باید از ارزیابی‌های قابل اعتماد برای ثبت میزان مصرف غذای شرکت‌کنندگان استفاده شود. همچنین باید در ارزیابی های آتی عواملی که می‌توانند با انتخاب‌های رژیم غذایی و خطر مرگ مرتبط باشند- برای مثال فعالیت بدنی- را در نظر گرفت، زیرا شرکت‌کنندگانی که بیشتر ورزش می‌کنند، همچنین ممکن است تمایل به پیروی از یک رژیم غذایی سالم داشته باشند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/10/eating-fish-whole-grains-linked-to-lower-death-risk-in-type-2/